Co zamiast smartfona?- projekt edukacyjny w klasie 1b w ramach HUMINE
W październiku klasa 1b w ramach projektu HUMINE realizowała przez tydzień temat „Co zamiast smartfona?” dotyczący odpowiedzialnego
i bezpiecznego korzystania z mediów cyfrowych i urządzeń mobilnych.
Cele projektu:
- Pokazanie uczniom, w jaki sposób mogą zadbać o swoje zdrowie podczas korzystania
z urządzeń cyfrowych.
- Poszerzenie wiadomości na temat tego, do czego potrzebne są nam technologie cyfrowe.
- Poznanie zagrożeń wynikających z korzystania z komputera, Internetu i multimediów.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych i informatycznych.
- Poznanie alternatywnych sposobów spędzania czasu.
- Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
Na lekcji uczniowie dowiedzieli się, jakie mogą być skutki niewłaściwego i długotrwałego używania urządzeń cyfrowych oraz w jaki sposób mamy dbać o własne zdrowie podczas zabawy czy nauki z nimi. Poprzez zajęcia komputerowe przekonali się, że mądre wykorzystywanie narzędzi cyfrowych sprawia, że nauka matematyki jest ciekawsza. Klasa nauczyła się piosenki „Świat realny, jest genialny”. Później w grupach na zajęciach lekcyjnych uczniowie przystąpili do zaprojektowania i wykonania plakatu „Co zamiast smartfona?”. Liderzy grup przedstawili pomysły zespołów (uprawianie sportu; spotkania z przyjaciółmi; wycieczki; wyjścia do kina, teatru; zabawa w teatr; hobby). Po wykonaniu pracy każda grupa starała się zaprezentować na forum klasy alternatywny sposób ciekawego spędzania czasu bez komórki. Efekty pracy można było obejrzeć na gazetce szkolnej.
W projekcie zastosowano elementy dramy, uczniowie posługiwali się komputerem, kolorowali pastelami, malowali farbami, wyklejali z plasteliny, wycinali, oglądali filmy, pracowali indywidualnie i w grupach.
Na zakończenie uczniowie wspólnie wysnuli wniosek, że to my sami możemy decydować, kiedy i gdzie wykorzystamy technologie cyfrowe i ile czasu im poświęcimy. Technologie wykorzystywane w różnych sytuacjach bywają zarówno użyteczne, jak i zbędne. Czasami przyda nam się smartfon
z aplikacją rozpoznającą gatunki roślin, ale słuchanie głośnej muzyki w lesie już nie jest właściwym zachowaniem. Dzieci bardzo aktywnie brały udział w zajęciach.
Małgorzata Stachoń