Kody QR w klasie 2b
Lektury w edukacji wczesnoszkolnej mają szczególne zadanie. Ich rolą jest rozwijanie ciekawości czytelniczej młodych ludzi, wzbudzanie w nich potrzeby sięgania po książki. Omawiając w klasie 2b lekturę „Anaruk, chłopiec z Grenlandii” autorstwa Czesława Centkiewicza, poszukiwałam ciekawej formy pracy, która zaangażowałaby dzieci. Tym razem postanowiłam wykorzystać kody QR, które można stosować podczas tradycyjnych lekcji. Uczniowie wykorzystują dostęp do smartfonów lub tabletów w szkole.
Wygenerowałam dwa kody – jeden to wiadomość tekstowa, drugi kod QR przekierowuje do gier i ciekawostek dotyczących tego tematu. Podczas omawiania lektury wszyscy uczniowie byli bardzo zaangażowani i starali się dobrze wykonać swoje prace. Zadania, które wykonali, pozwoliły doskonalić technikę głośnego czytania nowych tekstów oraz rozwijać wyobraźnię uczniów.
„Zaczarowana zagroda” Aliny i Czesława Centkiewiczów to następna lektura omawiana z zastosowaniem kodów QR. Przygotowałam zakodowane pytania sprawdzające wiedzę na temat lektury, a także inne zadania związane z książką. Kody QR wydrukowałam i porozwieszałam w klasie. Po wejściu do sali uczniowie (w parach) przemienili się w poszukiwaczy kodów QR. Ich zadaniem było odnalezienie wszystkich ukrytych kodów, zeskanowanie ich i wykonanie zadań. Zakodowane zadania w formie kodu QR okazały się ciekawą zagadką dla najmłodszych uczniów i nowym doświadczeniem technologicznym.
Następny etapem było tworzenie kodów QR przez uczniów. Na lekcji informatyki pokazałam sposób kodowania informacji – kod QR. Wystarczy w danej aplikacji wpisać tekst lub adres strony internetowej i możemy pobrać gotowy kod jako obrazek lub PDF. Tak wygenerowany plik uczniowie zapisywali na dysku jako zdjęcie. Kody samodzielnie wygenerowane przez uczniów zostały wydrukowane. Taki sposób omawiania książek jest bardzo ciekawy i pozwala uczniom na długo zapamiętać treść lektury oraz lepiej przeżyć i zrozumieć, co autorzy chcieli przekazać.
Pamiętajmy, że wykorzystanie TIK sprawia, że dziecko rozwija myślenie kreatywne, spostrzegawczość i umiejętność rozwiązywania problemów. Przede wszystkim wprowadza element ciekawości, rywalizacji i integracji. Ponadto pomaga utrwalić wiedzę klasy.
Małgorzata Stachoń