Spotkanie z polarnikiem i łączenie ze Spitsbergenem
Uczniowie naszej szkoły przeżyli wyjątkowy dzień nauki i przygody. Placówka została wyróżniona jako jedna z zaledwie 20 szkół w całej Polsce zakwalifikowanych do prestiżowego programu edukacyjnego „GeoAkcja” organizowanego przez Państwową Akademię Nauk (PAN), którego liderem jest Instytut Geofizyki PAN.
W czwartek, 24 listopada 2025 roku, szkoła miała zaszczyt gościć wybitnego naukowca i polarnika, dr. Jerzego Giżejewskiego, wieloletniego pracownika Instytutu Geofizyki PAN i kierownika wypraw na Spitsbergen. Podczas pasjonującego spotkania dr Giżejewski wprowadził młodzież w fascynujący świat epok lodowcowych, opowiadając o historii zlodowaceń na obszarze Polski i kształtowaniu się współczesnego krajobrazu. Bardzo ciekawie opowiadał o okresach zlodowaceń oraz formach polodowcowych w Tatrach. Młodzież z uwagą słuchała interesującego wykładu.
Najbardziej ekscytującym momentem dnia było połączenie na żywo z Polską Stacją Polarną Hornsund na Spitsbergenie, zarządzaną przez Instytut Geofizyki PAN. Uczniowie mieli niezwykłą okazję porozmawiać z tamtejszymi naukowcami – polarnikami, którzy na co dzień prowadzą badania w surowych warunkach Arktyki. Naukowcy z bazy opowiadali o swojej codziennej pracy badawczej, drodze, jaką musieli przebyć, aby dołączyć do polarnej wyprawy, zagrożeniach i wyzwaniach związanych z życiem i badaniami za kołem podbiegunowym, projektach naukowych realizowanych na stacji, w tym o monitorowaniu zmian klimatu i środowiska polarnego.
Spotkanie miało charakter interaktywny. Młodzież chętnie zadawała pytania, dowiadując się, jak wygląda życie na krańcu świata i jak nauka pomaga zrozumieć procesy zachodzące na Ziemi. Tego typu inicjatywy, będące częścią programu „GeoAkcja”, mają na celu popularyzację nauk o Ziemi i badaniach polarnych, a także inspirowanie uczniów do podążania ścieżką kariery naukowej.
Udział w programie „GeoAkcja” to dla naszej szkoły ogromne wyróżnienie i motywacja. Spotkanie z dr. Giżejewskim i bezpośrednia rozmowa z polarnikami otworzyły uczniom oczy na potęgę natury i znaczenie badań naukowych. To była żywa lekcja geografii, fizyki i historii w jednym.
Agnieszka Babiarz