Ze STEAM – em nam po drodze

W październiku uczniowie klasy VIIIa zmierzyli się z wieloprzedmiotowym projektem. Efekty pracy ósmoklasistów zostały podsumowane prezentacją na forum klasy.

Pierwszym zadaniem uczniów, pracujących w trzyosobowych zespołach, było wybranie dzieła plastycznego. W obszarze zainteresowań ósmoklasistów znaleźli się: Caspar David Friedrich, Jan Matejko, Jacek Malczewski, Vincent van Gogh. Następnie należało w dostępnych źródłach poszukać informacji o obrazie oraz jego autorze. Znalezione dane uczniowie zapisywali na karcie pracy. Na karcie uczniowie przedstawiali także swoje wrażenia, jakie powstały po spotkaniu z dziełem, a także wyrażali swój stosunek do obrazu w konfrontacji z dotychczasowymi doświadczeniami. Kartę pracy uczniowie ukrywali pod kodem QR, a kod przesyłali mailem nauczycielowi.

Następnym zadaniem ósmoklasistów było wykonanie kopii pracy plastycznej przy wykorzystaniu różnorodnych materiałów, dostępnych na co dzień w zasięgu ręki. Każdy etap swojej pracy uczniowie dokumentowali, robiąc zdjęcia. Następnie z fotografii tworzyli film poklatkowy, opatrywali go stroną tytułową oraz napisami końcowymi, wzbogacali podkładem muzycznym.

Ósmoklasiści poszukiwali danych, gdzie znajduje się obecnie dzieło malarskie. Po znalezieniu tej informacji przystępowali do następnego zadania – planowali wycieczkę dla trzyosobowej rodziny. Głównym celem wycieczki była wizyta w muzeum, gdzie eksponowany jest wybrany na początku pracy obraz. Uczniowie sporządzali plan wycieczki, liczyli koszty paliwa, planowali trasę przejazdu, poszukiwali możliwych miejsc na postoje, na nocleg, wykonywali kosztorys końcowy wycieczki.

Wszystkie zespoły poradziły sobie z zadaniami, a efektowne prezentacje odtworzone na dużym monitorze interaktywnym zrobiły duże wrażenie nawet na samych twórcach filmów poklatkowych.

Zadanie dla dociekliwych: Ile przedmiotów szkolnych łączył STEAM – owy projekt?

B.Kujawska